Sunday, 11 June 2017

πŸ“’πŸŒ·πŸŒΈπŸŒΊ KABAR GEMBIRA UNTUK WANITA BERIMAN


✍Al-Imam Al-Qurthuby rahimahullah menyebutkan:

🌷 Keadaan wanita beriman di surga itu lebih baik daripada keadaan bidadari surga, lebih tinggi derajatnya dan lebih cantik. Maka wanita shalihah dari penduduk dunia itu jika ia masuk surga, maka sesungguhnya ia masuk surga kerana balasan atas amalan shalihnya, dan merupakan kemurahan dari Allah kepadanya kerana agama dan kebaikannya. Adapun bidadari surga yang mana ia merupakan kenikmatan surga, maka sesungguhnya ia diciptakan di surga kerana disediakan untuk selainnya, dan dijadikan sebagai balasan untuk orang yang beriman atas amal shalihnya.

✋ Maka sungguh jauh berbeda antara seorang wanita yang masuk surga kerana balasan atas amalan shalihnya dengan seorang bidadari yang diciptakan untuk dijadikan sebagai balasan untuk pemilik amalan shalih.

● Yang pertama (wanita dunia) adalah seorang penguasa, majikan dan yang boleh memerintah.

● Sementara yang kedua (biadari) adalah —walaupun begitu besar kedudukan dan kecantikannya— bukanlah seorang penguasa, dalam keadaan dia diperintah oleh majikannya. (yakni seorang mukmin yang Allah menciptakan bidadari sebagai balasan baginya).

πŸ“š Tafsir Al-Qurthuby 16/154 at-Tadzkirah fi Ahwaal Al-Mautaa wa umuuril-akhirah 3/985

πŸ“ͺ Syaikh Ibnul Utsaimin rahimahullah ditanya: Apakah sifat-sifat yang disebutkan bagi bidadari surga itu mencakup wanita dunia juga?

πŸ”“ Beliau menjawab: Yang nampak benar bagiku sesungguhnya wanita dunia, mereka itu lebih baik daripada bidadari sampaipun dalam hal sifat-sifat zhahirahnya. Wallahu a'lam. (Fatawa Nur ala Ad-Darbi)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...